Zdrowie

Kawa zbożowa – właściwości, rodzaje i wpływ na zdrowie

 

Smak kawy zbożowej zna każdy – ze szkoły, z przedszkola czy pobytu w szpitalu. Często doprawiana mlekiem jest popularnym napojem wśród wielu osób. Szczególnie ceniona przez osoby z nadciśnieniem i osoby starsze jest substytutem zwykłej kawy, choć charakteryzuje się oryginalnym smakiem i zapachem. Jednak kawa zbożowa ma również wiele cennych właściwości, które sprawiają, że pita w odpowiedniej ilości może dobrze wpływać na zdrowie nas i naszych bliskich. Może więc pora włączyć ją do naszego menu i rozsmakować się w jej różnych rodzajach i aromatach. Poniższy tekst ma na celu zachęcić do sięgnięcia po ten naturalny napój.

Rodzaje kawy zbożowej

Jak sama nazwa wskazuje wykonana  została ze zboża, a jej smak tylko nieco przypomina prawdziwa kawę. Najczęściej wykonana jest z mieszanki zbóż takich jak żyto (około 60 %), jęczmień (około 20 %) oraz korzenia cykorii i buraka cukrowego. Kawa zbożowa nie zawiera kofeiny dlatego może być pita przed snem, a także mogą ją spożywać kobiety w ciąży. W zależności od producenta istnieją odmiany, w których zamiast cykorii i buraka używa się innych składników zmieniających jej smak, jednak podstawą jest zawsze prażone zboże. Napój obecnie jest dostępny zarówno w wersji rozpuszczalnej, w formie torebek do zaparzania, a także w wersji tradycyjnej do gotowania.

Właściwości kawy zbożowej

W ostatnich latach podkreśla się wpływ kawy zbożowej na zdrowie. Szczególnie ze względu na skład podkreśla się ilość naturalnego błonnika, który pozytywnie wpływa na pracę układu trawiennego. Oprócz tego zawiera także białko i węglowodany i zerową zawartość tłuszczu, co jest dobrym argumentem dla osób dbających o linie lub w trakcie stosowania diety. Kawa zbożowa zawiera również szereg witamin i minerałów takich jak witaminy z grupy B, potas, fosfor oraz magnez. Zawiera także inulinę, czyli rodzaj rozpuszczalnego błonnika, który jest naturalnym prebiotykiem i korzystnie wpływa na rozwój mikroflory jelitowej oraz poprawia wchłanianie wapnia – stąd jak wspominano na wstępie jest popularna w przedszkolach oraz wśród osób starszych.

Kawa zbożowa a zdrowie

Wspominano już o korzyściach płynących z picia kawy zbożowej jeśli chodzi o układ pokarmowy – jednak to nie wszystkie jej zalety. Witaminy z grupy B wpływają na poprawne funkcjonowanie układu nerwowego, a także wzmacniają układ odpornościowy. Zawarty w niej magnez działa uspokajająco, a spora ilość polifenoli, czyli naturalnych przeciw utleniaczy, hamuje rozwój wolnych rodników będących źródłem nowotworów oraz wpływających na starzenie się organizmu. Kawa zbożowa przyspiesza przemianę materii jest więc, jak wspominano wyżej, popularna wśród osób cierpiących na otyłość lub pragnących się odchudzać.

Kilka słów na koniec

Osoby, które zainteresowała alternatywa, jaką może być w ich codziennym menu kawa zbożowa powinny sięgnąć do poradników poświęconych zdrowemu odżywianiu oraz na strony WWW i blogi zajmujące się zdrowym odżywianiem. Pierwszym krokiem powinien być jednak spacer do sklepu i zakup opakowania napoju w celu sprawdzenia smaku – być może jednak całkowicie nie będzie nam odpowiadał i mimo najszczerszych chęci i zamienimy zwykłej kawy na kawę zbożową. Warto jednak poeksperymentować i doprawić ją miodem, mlekiem lub innymi ulubionymi dodatkami, a być może od teraz to będzie nasz ulubiony napój podczas wieczornego seansu.

Szukasz dobrej kawy zbożowej? Zajrzyj: https://www.e-piotripawel.pl/kategoria/kawy-i-herbaty/947

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *